Home » Obras realitzades » El Rey del Gurugú

El Rey del Gurugú

Una producción de: Cos a cos Teatre i La Nave va

Drama. Castellà. 60 minuts
Recomanada a partir de 13 anys.

el-rey-del-gurugu-porta4

El “Monte Gurugú” (Marroc) és un lloc de pas, la sala d’espera del paradís, en la qual els immigrants subsaharians viuen en unes condicions molt precàries i permanentment amenaçats pels brutals atacs de la policia marroquí. El Gurugú es un limb, una terra de frontera. També és, però, un lloc en el qual la solidaritat entre els immigrants és molt comú: el motor que els anima a continuar resistint.

El plantejament del projecte va més enllà que el de presentar un monòleg sinó que pretén que l’espectador visqui una experiència i que es senti part de l’obra. Per això, es crearà un espai escènic a tres bandes, despullat, en el qual el públic s’asseurà sobre mantes y coixins, entre plàstics i branques. Tot per donar una sensació de lloc de pas, de precarietat, de frontera.

La idea és difuminar els límits entre realitat i ficció, que l’obra comenci ja amb l’entrada del públic a la sala, como si els espectadors fossin un grup d’immigrants acabats d’arribar al Gurugú, als quals explica la seva història.

Sinopsi

El Marley és un gos vagabund adoptat per l’Abdul, un dels immigrants subsaharians que malviuen a la Muntanya Gurugú, molt a prop de Melilla, esperant que els arribi l’hora de saltar la tanca i entrar a Europa. El Marley arriba al campament, anomenat “El petit Bamako”, i descobreix que l’han adoptat com a gos guardià, perquè els alerti dels atacs de la policia marroquina, molt freqüent al Gurugú. I aleshores en Marley s’adona que serveix per a alguna cosa, que pot ser imprescindible, que pot tenir una llar i crear vincles amb aquesta espècie d’Ulisses del segle XXI, que es desviuen per arribar a la terra promesa que tant han somiat. A “El Rei del Gurugú” hi ha la narració del drama de la immigració vist por un gos, una mirada alhora lúcida i desconcertada.

Fitxa tècnica i artística

Dramatúrgia i direcció: Ferran Joanmiquel

Actor: David Martínez

Disseny de llums: David Costa

La Companyia

Cos a Cos Teatre i La Nave Va són dues entitats dedicades a projectes teatrals de contingut social, tant artístics com a pedagògics, sumen ara els seus esforços per dur a terme aquest projecte.

Cos a Cos Teatre és una plataforma des de la qual impulsar els diferents projectes teatrals de Ferran Joanmiquel en col·laboració amb altres artistes i entitats. La intenció és que aquests projectes tinguin al mateix temps una dimensió artística i social, ja que el teatre és un lloc de trobada, un acte col·lectiu, en el qual la representació teatral funciona com un mirall que ens retorna una imatge de la societat en la qual vivim.

La primera producció de Cos a Cos ha estat Vidres als ulls, obra que parla sobre la realitat d’un noi que viu en un centre de menors (sala La Planeta de Girona, setembre 2013). I més recentment, La crida, una reflexió sobre la xenofòbia (La Planeta gener 2015).

La nave va va començar com a companyia teatral apostant pel teatre contemporani i va realitzar la producció de Restis humanes sense identificar i l’autèntica naturalesa de l’amor de Brad Fraser, coproducida pel Mercat dels flors l’any 2001 i dirigida per Manel Dueso. La producció va ser escollida entre els cinc millors espectacles de l’estat espanyol segons la crítica i va rebre cinc nominacions als Premis Butaca, guanyant el de millor actor, David Selves, i la millor estenografía, Xavier García.

El mateix any, Augusto Boal va realitzar un curs a Barcelona que va influir en un canvi de rumb més social en La Nave va. Des de llavors La Nave ha combinat el treball artístic amb el social i educatiu, creant nombrosos tallers-espectacle sobre violència de gènere, drets humans, igualtat, immigranción entre uns altres.

Els últims treballs de La Nave va han estat Connexions.3, espectacle sobre tres dones de diferents generacions. Espectacle programat en Escenaris 2012 i en el Festival Noites na Nora de Serpa (Portugal). La Nau va també ha presentat els espectacles Vaig venir, hi ha cuses que vull que vegis… en el Festival Inund’Art de Girona 2013 i l’obra Carícies de pedres i aigüés com a obra inaugural del Festival Fitag de Girona en el Teatre Municipal el 2014 amb el col·lectiu Afrogironins, tractant el tema de la identitat i la immigració.


Històric de funcions:

Del 7 al 28 de maig de 2016 – Dissabtes a les 21.00 hores

Notícies relacionades:

– Teatre – EL REY DEL GURUGÚ (🐌🐌🐌🐌) – Porta4 Teatre – 21/05/2016